SENATOR SMITH (interposing): Kindly give the date line, if any; the hour, if any; and to whom that message is addressed, if to anyone.
MR. MOORE: It was a general message, sir.
Titanic sends C. Q. D. Requires assistance. Position 41° 44' north, longitude 50° 24' west Come at once. Iceberg.
SENATOR SMITH: Who signed that, if anybody?
MR. MOORE: This is just a message he picked up, sir. He happened to hear it. He was sending this up at once to me. . . .
SENATOR SMITH: What did you do after receiving this message?
MR. MOORE: I immediately blew the whistle on the bridge. I have a pipe leading down from the bridge, and I blew the whistle at once, and told the second officer to put the ship on north 45° east, sir, and to come down at once, and I informed him what was the matter, and told him to get the chart out. When I was sufficiently dressed I went up to my chart room, and we computed where the ship was, and we afterwards steered east by compass.
SENATOR SMITH: Did you make any progress in your movements?
MR. MOORE: We turned her right around at once, sir, and then when he came down we took the chart out and found out where the Titanic was and steered her by the compass north 65° east true.
SENATOR SMITH: In the direction of the Titanic?
MR. MOORE: In the direction of the Titanic; yes, sir. After I was sufficiently dressed I went down to the chief engineer and I told him that the Titanic was sending out messages for help, and I said "Go down and try to shake up the fireman, and, if necessary, even give him a tot of rum if you think he can do any more." I believe this was carried out. I also told him to inform the fireman that we wanted to get back as fast as we possibly could. . . .
SENATOR SMITH: After satisfying yourself as to her position, how far was the Titanic from your vessel?
MR. MOORE: About 49 miles, sir. . . .
SENATOR SMITH: You say you doubled the lookout?
MR. MOORE: Yes, sir.
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LE SÉNATEUR SMITH (interposer) : Veuillez indiquer la date, le cas échéant, l’heure, le cas échéant, et à qui ce message est adressé, le cas échéant.
M. MOORE : C’était un message général, monsieur.
Titanic envoie C. Q. D. Besoin d’aide. Position 41° 44' nord, longitude 50° 24' ouest Venez immédiatement. Iceberg.
LE SÉNATEUR SMITH : Qui a signé cela, le cas échéant?
M. MOORE : Ce n’est qu’un message qu’il a capté, monsieur. Il l’a entendu par hasard. Il me l’a envoyé immédiatement [...]
LE SÉNATEUR SMITH : Qu’avez-vous fait après avoir reçu ce message?
M. MOORE : J’ai immédiatement donné l’alerte sur la passerelle. J’ai un tuyau qui descend de la passerelle, et j’ai immédiatement donné l’alerte, et j’ai dit au second officier de mettre le navire au nord 45° Est, monsieur, et de descendre immédiatement, et je l’ai informé de ce qui se passait, et je lui ai dit de sortir la carte. Quand j’ai été suffisamment habillé, je suis monté à la salle des cartes, et nous avons calculé où se trouvait le navire, et nous nous sommes ensuite dirigés vers l’est à la boussole.
LE SÉNATEUR SMITH : Avez-vous modifié vos déplacements?
M. MOORE : Nous avons fait demi-tour tout de suite, monsieur, et quand il est descendu, nous avons pris la carte et nous avons découvert où se trouvait le Titanic et nous l’avons dirigé à la la boussole au 65° Nord réel.
LE SÉNATEUR SMITH : En direction du Titanic?
M. MOORE : En direction du Titanic; oui, monsieur. Après avoir été suffisamment habillé, je suis allé voir l’ingénieur en chef et je lui ai dit que le Titanic envoyait des messages pour demander de l’aide, et je lui ai dit : « Descendez et essayez de secouer le chauffeur, et, si nécessaire, donnez-lui même un peu de rhum si vous pensez qu’il peut faire plus. » Je crois que cela a été fait. Je lui ai aussi dit d’informer le chauffeur que nous voulions revenir le plus vite possible [...]
LE SÉNATEUR SMITH : Après vous assuré de sa position, à quelle distance se trouvait le Titanic de votre navire?
M. MOORE : Environ 49 miles, monsieur.
LE SÉNATEUR SMITH : Vous dites que vous avez doublé la surveillance?
M. MOORE : Oui, monsieur.
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